Jistě jste se setkali s tím, že vás fotograf fotil jak o život, tisíce bliknutí. U některých záběrů jste se přímo těšili na prohlížení, ale při předávání zakázky bylo záběrů výrazně méně, nebo ty „vysněné“ tam dokonce chyběli? Proč tomu tak je? Proč to ten fotograf fotí, když nám to pak nedá?
Vězte, že pro takový způsob práce mají fotografové pádné důvody!
-
Vícekrát vyfocený záběr – fotograf úmyslně vyfotí záběr vícekrát, z důvodů níže uvedených chyb, aby následně vybral jen jednu či dvě z nich. Povedou-li se všechny, nebo spíše většina, tak vám je všechny nedá. Je to proste proto, že jsou natolik stejné, že by prohlížení fotografii byla zkrátka nuda.
-
Neostré fotografie – věděli jste, že celkem velké procento snímků bývá neostrých? A je tomu tak i u fotografů „profesionálů“. Jistě se dá toto statistické číslo praxí snížit, ale i tak vždy zůstane nějaké a často dost významné množství fotografií, které nejdou použít protože jsou natolik neostré, že i při doostření, by to bylo poznat a nevypadalo by to hezky.
-
Chybné nastavení, chybná expozice, model není na místě přesně tam, kde je připravené zamýšlené světlo. Tak dojde k přepalům (příliš mnoho světla udělá bílý flek), nebo podpalům (tmavý flek z nedostatku světla). Může také dojít ke vzniku nevzhledných stínů či odlesků na důležitém místě fotografie, např. na obličeji. Takový snímek fotograf také oprávněně vyřadí.
-
Špatná kompozice. V obraze se nachází něco, co nelze jen tak snadno vyretušovat, aniž by fotografie stále vypadala přirozeně. Popřípadě jde o nevhodný úhel pohledu na scénu. Navíc když fotograf řekne o této chybě zákazníkovi, bude to rázem vadit i jemu a to nejen na fotce o kterou jde, ale i na jiných se stejnou chybou. Tipický příklad je strom, nebo sloup, jakoby „vyrůstající“ z hlavy, který je na snímku za fotografovanou osobou.
-
Jméno, reputace fotografa. Ikdyž se fotky líbí vám, jakožto zákazníkovi, budete je ukazovat svím známím, mezi nimi může být i někdo, kdo se ve focení vizná, případně stačí jen nějaký „rýpal“. A pokud mezi fotografiemi budou i horší snímky, tak tento „rýpal“ upozorní na chyby ve fotografii. Následně vám tyto chyby začnou vadit také a budete na fotografa za takto odvedené služby naštvaní. A to přesto, že se vám při předávání zakázka líbila.
NA KAŽDÉ FOTOGRAFII JDE TOTIŽ VŽDY JEŠTĚ NĚCO VYLEPŠIT!!!
Fotografie po vyfocení jsou pouze polotovar, hotové jen na půl, je potřeba vše doladit v počítači. Je s tím počítáno i výrobci drahých fotoaparátů. Když fotíte kompaktním fotoaparátem, tak ten nejen fotí sám (exponuje, ostří, vyvažuje bílou barvu, určuje citlivost snímače atd.), ale také, a to málo kdo ví, sám snímky „vylepšuje“. Přiostřuje, barvy dělá sytější, prosvětluje stíny apod. Fotograf v počítači dělá to samé, jen to má pod kontrolou tím, že to dělá ručně. Aby dosáhl přesnějších nebo vhodnějších úprav, než jaké dělá automatika, (počítač) uložená(ý) v těle kompaktního fotoaparátu.
Digitální fotografie jsou počítačem upravované VŽDY!
Buď fotografem v počítači, nebo „počítačem“ přímo ve fotoaparátu.